Al tijden zijn programmeurs bezig met het ontwikkelen van Artificial Intelligence (AI), oftewel Kunstmatige Intelligentie. Kunnen computers slimmer worden dan mensen? Vooralsnog hebben informatica nog een hele kluif aan het na-apen van het menselijk brein.

Turingtest
Ook de Engelse wiskundige Alan Turing vroeg zich af of een machine menselijke intelligentie kan vertonen. Hij kwam in 1936 al voor het eerst op de proppen met het Imitatiespel, ofwel de Turingtest. Dit werkt als volgt:

Een ondervrager chat met een man en een vrouw. De man doet alsof hij een vrouw is en moet proberen de ondervrager daarvan te overtuigen en dus aantonen dat de echte vrouw een bedrieger is. De ondervrager moet de waarheid zien te achterhalen. De computer is hierbij nog niet in het spel. Wanneer dat wel gebeurt, neemt de computer de rol over van de man. Als het voor de ondervrager niet makkelijker wordt om de bedrieger aan te wijzen, slaagt de computer voor de turingtest. De ondervraagden mogen elkaar niet zien en mogen alleen communiceren door getypte tekst.

Turing concludeerde uiteindelijk dat zo’n machine best kon worden gemaakt en dat alleen iets als paranormale gaven een moeilijkheid zouden kunnen vormen.

 

Games
AI in games wordt al jaren verbeterd. Inmiddels zijn de computergestuurde tegenstander in een videospel “slimmer” dan een aantal jaar geleden. In tactische spellen of oorloggames anticipeert de computer op de bewegingen die jij maakt en berekent hij een tegenzet. Zo beweerde ontwikkelaar Crytek dat hun game Crysis 2 de beste Artificial Intelligence ooit had. Alsof je computergestuurde tegenstander zelf nadenkt.

Muis

In 2007 slaagden drie Amerikaanse wetenschappers erin om een simulatie van het functioneren van muizenhersenen te maken. Het werk van de supercomputer leverde karakteristieken op die vergelijkbaar zijn met het gedachtenpatroon van muizen. Maar het simuleren van een mensenbrein zit er voorlopig nog niet in.

Zoveel rekenkracht kan op dit moment geen enkele computer nog aan.