In de toekomst leven we in een klinische, zeer strak vormgegeven wereld. Tenminste, dat is waar je aan denkt. In science-fiction hebben we het al vaak gezien. ‘Blade Runner’, ‘2001: A Space Oddyssey’ en zelfs de nieuwere ‘Star Wars’-films. Allen schotelen ze ons Apple-witte omgevingen met tot in de puntjes verzorgde details voor. In de toekomst kennen we geen lelijke gebouwen meer. Alles is design. Een belangrijke ontwikkeling in wetenschappelijke innovatie. Het moet niet alleen goed werken, het moet er ook mooi uitzien.

 

Transnatural
Sinds 2009 is jaarlijks een exibitie waarin het transnatuurlijke centraal staat. De combinatie van wetenschappelijke innovatie en design. Ook dit jaar weer illustreerde het Transnatural festival toekomstscenario’s uit zowel de creatieve industrie als het bedrijfsleven. Ze willen daarmee laten zien dat de technologie van de toekkomst de natuur kan ondersteunen in plaats van beschadigen.

 

Apple
Dat hierboven Apple al is genoemd is niet toevallig. Al sinds het begin werkt het bedrijf aan apparaten die er anders uitzien dan anderen. De producten zijn in de eerste plaats wit en zijn zo gemaakt dat je er geen schroefje in kunt ontdekken. Zelfs de binnenkant van hun apparatuur ziet er netjes uit.

De Apple Stores zijn geen winkels zoals andere winkels. Apple heeft met haar design een gevoel weten over te brengen dat verkoopt. Alles is zo modern en strak mogelijk. De producten waar Steve Jobs mee kwam waren er al langer. iPad was niet de eerste tablet, iPod niet de eerste MP3-speler, maar de manier waarop zij waren vormgegeven en werkten was innovatief. Daarnaast zet het bedrijf zich ook nog eens in voor een schone natuur. En zo combineerde Apple twee belangrijke punten: wetenschappelijke innovatie en design.